Toerfiets Club Tube
Van maart tot en met oktober sportief én gezellig!

Ritverslagen 2024


14 juli 2024 Eindelijk weer een beetje zomer !!

Vandaag gaat de rit naar Oudenbosch, een rit van ongeveer 80-km. Het is deze ochtend eindelijk weer een beetje zomer, geen wolkje aan de lucht, heerlijk temperatuurtje en niet al te veel wind. We hebben 7-Tubers aan de start deze ochtend. Om 09.00-uur klikken we de schoenen in de pedalen en zijn we onderweg. We rijden via de Boslustweg, Molenzichtweg, Balsedreef en Weststraat in de richting van Camping Zoomland. Als we de Bleidenhoeksestraat op willen draaien blijkt deze wegens werkzaamheden afgesloten te zijn en moeten we dus met een kleine omweg via de Westelaarsestraat en Plantagebaan verder in de richting van de Wouwse Plantage. Daar aangekomen zetten we via de Brembosch koers naar Nispen. Koers ?? Ja, ja, het is koers,  de kopmannen hebben er weer zin in vandaag want we rijden al vanaf de start tussen de 29 à 30 in het uur, maar we hebben de wind lekker in de rug dus prima te doen allemaal. Dat zal na Oudenbosch wel anders worden, maar dat is voor later, nu gaan we lekker. We doorkruisen Nispen en gaan via Nispense Achterhoek  en Langeschouw door naar Schijf. Schijf achter ons latend pakken we de Rucphenseweg en gaan we zoals de straatnaam al doet vermoeden op Rucphen aan. We pendelen wat door en om Rucphen heen en komen uiteindelijk uit in Sint Willebrord. We doorkruisen de duurdere wijk van Sint Willebrord en gaan nu op Oudenbosch aan. Echter onze weg richting Oudenbosch is ook gedeeltelijk afgesloten want het fietspad richting Breda international airport is afgesloten dus moeten we tegen het fietsverkeer aan de andere zijde van de weg verder fietsen. Echter niemand weet precies waarom de afsluiting is want op het eerste gezicht is het afgesloten fietspad prima te berijden !! In Oudenbosch aangekomen en Oudenbosch achter ons latend krijgen we de wind van schuin voor en nu blijkt dat er toch nog wel redelijk veel wind staat, maar bikkels dat we zijn proberen we gewoon de 29 à 30 in het uur vast te houden en dat lukt prima met wat kopwissels. We rijden via Oud Gastel verder en na een korte stop komen we aan in Kruisland. Kruisland achter ons latend gaan we via Blauwe Sluis, een stukje route waar we niet vaak komen, door naar de Welberg. Vanuit de Welberg door naar Steenbergen. In Steenbergen geeft Leon aan dat hij de kortste weg terug naar Vogelenzang neemt. De rest gaat dan verder door naar de Kladde en daar pakken we nog een stukje klinkers op de Kladsedijk mee. Lekker nog even de beenspieren wat extra belasten, altijd fijn !! Nog een stukje over de Noorder Kreekweg en Tholenseweg en dan tikken we bij Vogelenzang 81-km af met een mooi gemiddelde van 28,85-km/h. Prima gereden Tubers !! Nog even ontspannen met een heerlijk verkoelend drankje op het zonnige terras van Vogelenzang en dan kijken we alweer vooruit naar de rit van volgende week.
Groetjes, Frank.


7 juli 2024 Mag het licht uit !!

Vandaag staat Kalmthoutse Heide – Berendrecht – Oesterdam – Halsteren op het programma. Dit is een rit van zo’n 85-km via België. De opkomst is magertjes deze ochtend, met 5 renners aan de start bij Brasserie Bozlust. De zomervakantie is begonnen en er zitten wat renners van de Tube in de lappenmand dus dan daalt de opkomst automatisch. In ieder geval hebben Hans van T, Kees van E, Martin, Riny en Frank er weer zin in deze ochtend. Het weer is nog niet echt zomers te noemen (zoals al langere deze periode), oké na een nacht met weer flinke regenbuien is het nu weer lekker droog met een graadje of 14, maar er staat wel een straffe Zuidwester en er zijn nog wat armstukken te vinden onder de renners dus dat zegt genoeg.
09.00-uur niemand meldt zich meer dus zijn we weg. Vanuit Brasserie Bozlust rijden we via de Boslustweg, Molenzichtweg en slaan we linksaf de Huijbergsebaan op om richting Huijbergen te rijden. Vanuit Huijbergen rijden we via de Bergsebaan door naar Essen-Hoek. De kopmannen hebben vanaf het begin de snelheid er al flink in zitten; we rijden continu zo’n 29 à 30 in het uur, en die zuidwester dan ? Die negeren we gewoon, zolang dat nog kan tenminste. Vanuit Essen-Hoek door naar Wildert en dan na een koppositie-wissel via de verbindingsstraat steken we de Kalmthoutse Heide over. Maar voor de oversteek van de Kalmthoutse Heide eerst nog even een korte pitstop. Als we de Kalmthoutse Heide overgestoken zijn rijden we parallel langs het spoor via Kalmthout, en Kijkuit door naar Heide. Vanuit Heide door naar Putten dan door naar het Moretusbos. Echter de weg (Oud Broek- Canadalaan) voor het Moretusbos is afgesloten dus moeten we op zoek naar een alternatief maar gelukkig weet Hans van T de weg hier en met een klein lusje over een gravelpaadje (overigens prima te doen) komen we weer terug op de route naar Berendrecht. Toch weer makkelijk dat we iemand bij ons hebben die de weg weet. Als we de A12 (de snelweg richting Antwerpen) onderdoor gegaan zijn komen we uit in de polder van Berendrecht. En polders betekent open vlakte en dat betekent weer dat de stevige Zuidwester die nog flink aanwezig is hier vrij spel heeft, en dat betekent dan weer dat we flink aan de bak moeten !! Gelukkig heeft Riny nog goede benen dus hij neemt het meeste kopwerk hier voor zijn rekening. We komen aan in Berendrecht en doorkruisen dit gehuchtje en komen dan uit bij het Kanaaldok, een uitloper van het Schelde-Rijnkanaal. En ook wel even lekker, we hebben eindelijk de wind in de rug hier. We pendelen heerlijk met de wind in de rug richting de brug bij Zandvliet (de Noordlandbrug) maar van pendelen en herstellen na inspanning is hier geen sprake, we gaan gewoon harder fietsen, of moet ik zeggen koersen met 35 in het uur. Voor de Noordlandbrug verlaten we het fietspad langs het Schelde-Rijnkanaal en steken we via de Noordlandbrug datzelfde Schelde-Rijnkanaal weer over. Jammer voor ons maar we hebben de wind hier ook weer lekker van voor, maar Riny schijnt dit niet te voelen dus de rest volgt braaf en weet zijn plaats. We rijden langs het Golfcentrum Reymerswaal en krijgen hier de wind toch weer meer en meer in ons voordeel en dan is het wel weer lekker dat het flink waait. We zetten koers richting de Oesterdam maar Kees van E geeft aan dat hij het voor gezien houdt en verlaat de groep en zo steken we met 4-renners de Oesterdam over. Het eerste stuk van de Oesterdam hebben we de wind heerlijk in de rug maar na de bocht zo halverwege de Oesterdam krijgen we de wind toch weer schuin van voor dus moeten we weer flink aanpoten. Maar dat aanpoten bij Frank zit er niet meer in, de benen zijn opgebrand !! Overigens ook weer niet vreemd na 4 weken geen kilometer gefietst te hebben en dat in combinatie met de stevige Zuidwester en de pittig gereden snelheid van inmiddels 29,7-km/h.
Dus Frank moet lossen met het logisch gevolg dat het gat tussen Frank t.o.v. Hans van T, Martin en Riny in korte tijd flink groter wordt. Die mannen stampen vrolijk verder, niets aan de hand. Uiteindelijk heeft Hans van T in de gaten dat Frank een heel stuk achter ligt, dus houden ze flink in zodat Frank het gat weer (zij het moeizaam) kan dichten. De groep is weer compleet en de mannen hebben er wel schik in dat er een opgebrand is, maar ze houden Frank wel uit de wind nu. Uiteindelijk krijgen we richting Tholen weer meer de wind in de rug dus kan het tempo weer wat omhoog. Bij de opgang van de Thoolse Brug gaat bij Frank weer het licht uit en moet hij dus weer een gat laten vallen. Het is op, de benen zijn gaar, over en uit !! Na de passage van de Thoolse Brug weer hergroeperen en dan met een wat gematigder tempo door naar Vogelenzang. Daar aangekomen tikken we 79,5-km af met een gemiddelde van 29,6-km/h. Pittig ritje, zeg maar, gezien de hoeveelheid wind die we gehad hebben. Maar mede door de kopwissels gedurende de rit hebben we het tempo mooi hoor kunnen houden. We (ook Frank) kijken terug op een mooie strak gereden rit. Volgende week staat Nispen – Oudenbosch – Kruisland op de planning, een rit van 80-km. Tot dan weer.
Groet, Frank.


30 juni 2024 De rit door drie provincies

Vandaag stond weer - met dank aan onze Gab - een van de fraaiste clubritten op de kalender: de rit naar Goeree-Overflakkee. Een rit die ons door drie provincies voert. We rijden de rit evenals vorige keer tegen de klok in. Dat betekent vanaf brasserie Bozlust via Moerstraten, Steenbergen en Dinteloord langs Fort Sabina naar het knooppunt Hellegatsplein. Tussen Steenbergen en Dinteloord worden we ingehaald door het grote peloton van De Markies. Ook zij blijken op weg naar Goeree-Overflakkee. We sluiten niet aan maar blijven er kilometerslang ca. 100 meter achter rijden. Het valt ons op dat daarbij het gat niet groter wordt. En dat terwijl zij de NW-wind met kracht 4 tot 5 met meer renners kunnen pareren dan wij. Misschien zijn we wel erg goed vandaag! In ieder geval houden we het tempo ondanks de tegenwind er goed in. Via de parallelbaan op het Hellegatsplein gaan we naar de N59. Na enkele kilometers duiken we het achterland in, zuidwaarts naar Ooltgensplaat om via via door dit mooie stukje Nederland buitendijks langs het Volkerak naar Oude-Tonge te rijden. Vandaar is het nog maar een klein stukje naar de Philipsdam en vanaf daar krijgen we eindelijk de wind lekker in de rug. De dam is dan dit keer ook niet echt een uitdaging. Hiervandaan trappen we de laatste kilometers van de dag naar Halsteren om uiteindelijk uit te komen bij cafetaria Vogelenzang. We hebben er dan 87,8 km op zitten met een net gemiddelde van 29 rond.
Volgende week doen we de Kalmthoutse Heide aan.
(MH)


16 juni 2024 Weerapp = weer nep

Met alle regen dit voorjaar is het bijna onvoorstelbaar te noemen dat we toch eigenlijk iedere rit geen of nauwelijks regen hebben mogen ontvangen. Maar daar is vanmorgen dan toch verandering in gekomen. En dat terwijl de verschillende weerapps om 8.30 nog een droge ochtend voorspelden dan wel slechts een weinig regen. Maar kennelijk is het moeilijk om 3 uur vooruit te voorspellen. Hoe dan ook, om 9.00 zijn de Tubers van dienst van vandaag met goede moed vertrokken voor weer eens een nieuwe rit in ons programma: Achtmaal-Sprundel, een rit van ca. 70 km die is uitgedacht door Leon. Hij is dan ook vandaag onze wegkapitein. Eerst rijden we naar het vertrouwde Nispen. En ja hoor, al direct na Nispen begint een forse shower op ons neer te dalen. Zo eentje die ook niet snel ophoudt. En al snel met het water in de schoenen soppend, zoeken we ons over de fraaie bospaden van de Pannenhoef bij Rijsbergen een weg richting Etten-Leur. Ondertussen is het gelukkig weer droog geworden en doornat als we zijn gaat de matige tegenwind een beetje als föhn fungeren. We drogen zowaar weer aardig op. Maar dat blijkt maar tijdelijk. Want ergens tussen Sprundel en Schijf begint de tweede watergolf over ons neer te dalen om ons wederom een nat pak te bezorgen. Maar we laten ons natuurlijk niet kennen en fietsen door alsof er niets aan de hand is. We doorkruisen in Schijf de plaatselijke wielerkoers - waarvoor begrijpelijk met dit weer weinig belangstelling is - om iets verderop de kreet "lek!" te horen. De kreetslaker is Gab en het is afstijgen en bandje wisselen. We spreken met elkaar af dat het bij deze ene lekke band blijft en daar houdt iedereen zich aan. Het is voor de tweede keer weer droog geworden en we halen de eindstreep met dezelfde goede moed als waarmee we zijn begonnen en in de wetenschap dat we op deze Vaderdag onze fietsen moeten poetsen. Of zou je dat op deze dag aan huisgenoten kunnen overlaten?
Komende vrijdag tot en met zondag staat de jaarlijkse Challenge op het programma; dit jaar is dat 3 dagen fietsen in Drenthe met de Col du Vam letterlijk en figuurlijk als hoogtepunt. Laten we hopen dat het weer ons dan beter gezind is. Volgens de apps wel. Maar of dat nu zoveel zegt...
(MH)


9 juni 2024 Lekker rustig aan

Vandaag staat Nispen – Oudenbosch – Kruisland op de planning. Een rit van zo’n 80 geplande kilometers, maar deze keer wel met een wat gematigder tempo van zo rond de 27 in het uur. Dit is omdat er gisteren door wat leden een toertocht (Flandrien Ride) gereden is en omdat sommige renners binnen de TC Tube het ook wel eens fijn vinden om wat rustiger te rijden. Weer een mooie opkomst vandaag met 10 Tubers aan de start voor deze rit. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de combinatie van een rustiger tempo en het mooie weer. Het zonnetje schijnt volop, niet al te koud met 15-gr en de wind komt uit de westhoek met kracht 4.
09.00-uur, tijd om de fiets te pakken, de schoenen in de pedalen te klikken en te vertrekken. We rijden vanuit Brasserie Bozlust eerst via de Boslustweg, Molenzichtweg en dan via de Huijbergsebaan naar Huijbergen. Daar gaan we bij café Trapke op achter de kleiduiven-schietvereniging door via de Vleet naar Nispen. De snelheid is zoals gezegd wat rustiger. We rijden zo rond de 27 à 28 in het uur, de wind in de rug, dus allemaal prima te doen en dat is ook wel te horen in het peloton. Er wordt genoeg geklept. We rijden door de dorpskern van Nispen en gaan dan via de Nispense Achterhoek door naar Langeschouw. Vanuit Langeschouw via Schijf door naar Rucphen en dan via Sint Willebrord gaan we op Oudenbosch aan. Vlak voor Oudenbosch hebben we nog even een korte stop om af te wateren en wat energierepen naar binnen te werken om de verbruikte energie weer wat aan te vullen. Hoewel het met het verbruiken van de energie wel meevalt, denk ik. We hebben de wind immers vanaf Brasserie Bozlust meest in de rug gehad en dat in combinatie met een piano aan tempo kan er nog niet heel veel energie verbruikt zijn. Maar dat komt goed uit want de weg terug vanuit Oudenbosch is met de wind meest tegen. We doorkruisen Oudenbosch en als we Oudenbosch weer achter ons laten zijn we alweer op weg naar Oud Gastel en Kruisland. Lekker de wind op kop en dat is wel te merken. Het kost net even wat meer kracht om de 27 à 28 in het uur vast te houden en het wordt dan ook automatisch wat stiller in het peloton. Logisch want de energie die naar de kaakspieren gaat om te kleppen wordt nu meer in de beenspieren gestoken. Als we Kruisland weer achter ons laten gaan we verder via Moerstraten en Halsteren weer terug naar onze eindstop van vandaag: Cafetaria Vogelenzang. Daar aangekomen tikken we 77-km af met een gemiddelde van 27,8-km/h. Oké, oké, het gemiddelde ligt 0,8-km/h hoger dan de 27-km/h die afgesproken was maar we hebben ook 3-km minder gereden dan gepland dus dat kunnen we tegen elkaar wegstrepen. Op het zonnige terras nemen we nog een lekker verkoelend drankje en kijken we terug op een prima rit.
Volgende week staat Achtmaal – Sprundel op de kalender, een rit van 70-km.
Groetjes, Frank.


8 juni 2024 Flandrien ride

Vandaag (Zaterdag) staat er weer een extra rit op het programma van de TC Tube. De Flandrien Ride, een GPX toertocht in de omgeving van Rucphen, Breda, Gilze, een stukje door België en omgeving Zundert. De rit start officieel in Breda maar wij (Kees van E en Frank) starten de rit in Rucphen. De rit zal zo ongeveer (volgens de GPS) 110-km zijn maar wij gaan er waarschijnlijk iets meer van maken daar we vanuit Rucphen eerst op de route uit moeten komen. We, zoals gezegd Kees en Frank (meer zijn er niet), verzamelen om 09.00-uur op de parkeerplaats bij het Laco sportcentrum in Rucphen. We halen de fietsen uit onze auto’s, tuigen de fiets en onszelf op en zijn klaar om te vertrekken. Kees heeft de route op de GPS staan dus dat gaat helemaal goedkomen. We rijden vanuit het Laco sportcentrum eerst via de Kozijnenhoek, Sprundelseweg en Zundertseweg om op de route uit te komen. Op de Commandoweg pikken we de route op en zijn we officieel van start. Het weer is prima deze ochtend, bewolkt, graadje of 14 en nog niet al te veel wind uit het Westen. We rijden eerst via Sprundel en Etten-Leur naar Breda. De snelheid zit er vroeg in de rit al lekker in, we rijden zo tussen de 28 en 29 in het uur. In Breda (het Ginneken) aangekomen tikken we de eerste 25-km af als we bij het officiële startpunt/eindpunt van de toertocht aankomen. Hebben we die kilometers alvast afgetikt. We gaan vanuit het Ginneken verder en verlaten Breda om koers te zetten naar Ulvenhout. Inmiddels heeft de bewolking plaats gemaakt voor zon met wolken en dat voelt toch een stukje aangenamer als de temperatuur door de zon wat omhoog gestuwd wordt. We rijden zo’n beetje langs de rand van Ulvenhout en gaan dan via Eikberg, Hooge Aard en Bolberg naar Gilze. Gilze achter ons latend gaan we verder via Druisdijk en Alphen-oosterwijk naar Alphen. Veel plaatsnamen waar we nog geen weet van hadden maar dat maakt het juist leuk. Dat betekent dus dat we door (voor ons) onbekend gebied rijden, en het is hier mooi landelijk gebied waar je prima kunt fietsen. Vanuit Alphen zetten we koers naar Baarle-Nassau en Baarle-Hertog en pendelen we steeds wat tussen de Nederlandse en Belgische grens. Uiteindelijk verlaten we het Nederlands grondgebied en komen we uit op Belgisch grondgebied. Dit is gelijk zo’n beetje het verste punt van deze toertocht dus is de richting nu weer wat meer terug in de richting waar we vanochtend gestart zijn. Dat betekent helaas ook dat de wind mee die we meest op de heenweg hadden nu is ingewisseld voor de wind wat meer tegen. Jammer voor ons is dat de wind inmiddels zoals zo vaak gedurende de dag wat is aangetrokken. Maar het is allemaal nog prima te doen. We doorkruisen Ulicoten (is weer Nederlands grondgebied) en gaan dan verder in de richting van Meerle. En je raadt het al, dit is weer een stukje Belgisch grondgebied. Nu via Meerle, Meer, en Meersel-Dreef, zijn allemaal weer onbekende plaatsjes en onbekend gebied. En in Meersel-Dreef laten we het Belgisch grondgebied voor vandaag voorgoed achter ons en zijn we op weg naar Galder. We doorkruisen Galder en komen daarna langs de Galderse Meren waarna we weer in de richting van Rijsbergen rijden. De gereden kilometers en de wind tegen beginnen onze beenspieren te tarten en dus moeten we wat inleveren op de gereden snelheid. Het is immers moeilijk schuilen in een groepje van twee renners. Overigens is de zon ook weer ver te zoeken en dreigt het zelfs wat te gaan regenen !! Maar de weergoden zijn ons vandaag gelukkig goed gezind, uitgezonderd de 5 spetters die vallen blijft het gelukkig verder droog. Rijsbergen achter ons latend doen we Schijf nog even met een bezoekje vereren en dan is het nog maar een paar kilometer tot aan Rucphen. Weer terug aangekomen bij het Laco sportcentrum in Rucphen tikken we een mooie 118-km af met een gemiddelde van 27,8-km. Niet slecht gezien de toch wel aangewakkerde westenwind. We kunnen weer terugkijken op een mooie toertocht waarbij we veel onbekende plaatsjes gezien hebben door mooi landelijk gebied met hier en daar ook wat bosgebieden en mooie fietspaden. Kortom, een prima dagje zo.
Groetjes, Frank.


2 juni 2024 Een 50-jarig jubileum!!

Vandaag staat de jubileumtoertocht Audax Klub op onze ritkalender. Een GPX-toertocht georganiseerd door de Audax Klub Nederland uit Roosendaal. Wij als TC Tube hebben ons hier ook voor aangemeld, echter de opkomst van de TC Tube valt tegen vandaag. Slechts 3 renners van ons aan de start, te weten Nel, Kees van E en Frank. Jammer, maar het is niet anders dus rijden we met z’n drietjes deze jubileumtoertocht van 75-km. Die 75-km is overigens wel vanaf de start in Roosendaal bij Huis ten Halve, de startlocatie van de Audax Klub. Dat betekent dus dat wij meer dan 75-km gaan maken vandaag want we starten gewoon vanaf Brasserie Bozlust in Bergen op Zoom, echter wel een half uurtje eerder dan normaal. Dus eerst gezamenlijk op de racefiets naar Roosendaal en dan daar starten. Nel en Kees hebben de GPX-route op hun Garmin staan dus dat gaat helemaal goed komen. Het is inmiddels 08.30-uur, er komt echt niemand meer opdagen dus zijn we weg. We rijden vanaf Bozlust via Camping Zoomland naar Wouwse Hil en dan via de Brembos door naar Roosendaal. Het tempo zit er al lekker in; we rijden zo’n beetje tussen de 28 en 29 in het uur. We hebben ook niet al te veel last van de Noordenwind (kracht 3 à 4) dus dat gaat wel prima. Verder is het niet al te warm met 14 graden maar we mogen tegenwoordig al blij zijn dat het weer eens droog is !! In Roosendaal aangekomen crossen we wat door de Tolberg en komen we mooi om 09.00-uur aan bij de startlocatie Huis ten Halve. We melden ons bij de organisatie en doneren allemaal nog € 5,- voor Wensambulance. Wensambulance is namelijk het goede doel dat aan deze jubileumtoertocht is verbonden. We krijgen nog een lekkere koek voor onderweg, maken nog even een fotootje onder de startboog en zijn dan van start. Het eerste gedeelte van de tocht is weer wat slalommen door de Tolberg om uiteindelijk bij de Bulkenaar uit te komen. We rijden verder via Haiink en de Brembos (waar we eerder deze ochtend ook al waren) en gaan dan in de richting van Wouwse Plantage. Vanuit Wouwse Plantage pakken we nog een gedeelte van de Turfroute en komen dan langs Brasserie de Berk gereden. We rijden nu in de richting van Halsteren en de route gaat verder over het mooie landgoed Vrederust. Vrederust achter ons latend komen we uit in de dorpskern van Halsteren waarna we via het havengebied van Bergen op Zoom uitkomen op de Kop van ’t Hoofd. Daar gaat de route verder over het werkeiland en dan via de Zoomvlietdam (schapenpad) verder naar de Kreekraksluizen. Nog even over de snelheid, die is lekker constant zo tussen de 28 en 30 in het uur, we gaan lekker. De Kreekraksluizen achter ons latend gaan we via Völckerdorp door naar Woensdrecht. En Woensdrecht betekent Non-Plus-Ultra en Non-Plus-Ultra betekent koffiestop !! We kunnen even van de fiets af en nemen binnen plaats voor een lekker bakje koffie/thee. Even lekker een half uurtje chillen en dan weer verder. Vanuit Woensdrecht door naar Hoogerheide en dan via Calfven door naar Ossendrecht en  Huijbergen. Huijbergen achter ons latend rijden we via Essen Hoek door naar Nispen. In Nispen besluiten we dat we niet verder door rijden naar Huis Ten Halve in Roosendaal. Dit omdat we er al 83-km op hebben zitten en het terug naar Bergen op Zoom ook nog zo’n 15-km is. Dus met de hoeveelheid kilometers zit het wel snor deze rit. We pakken de Westelaarsestraat en gaan dan weer via Wouwse Hil door naar Vijfhoek en gaan dan verder via de Wouwse Tol terug naar Brasserie Bozlust. Daar aangekomen tikken we een mooie 101-km af met een strak gemiddelde van 28,8-km/h. Top gereden zeg maar. Terugkijkend waren we vandaag maar met een klein clubje deze jubileumtoertocht, maar hebben we wel een mooie tocht gereden met jawel, toch weer wat stukjes erin waar we als TC Tube nog niet geweest waren. Zaterdag 8-juni staat er nog een extra tocht op de ritkalender (Flandrien ride) van 110-km en zondag 9-juni weer een rustige (27-km/h) clubrit van 80 km naar Nispen – Oudenbosch – Kruisland.
Groetjes, Frank.


27 mei 2024 Lekker piano aan

Vandaag staat rondje Tholen op de ritkalander om verreden te worden. Een rondje van 75-km maar dat gaan we niet halen vandaag. Reden: we weten het rondje niet, dit rondje is door Gab uitgezet, maar Gab heeft zich netjes afgemeld voor deze ochtend en Tholen is wel bekend bij ons dus puzzelen we zelf wel een ritje aan elkaar over het mooie eiland Tholen. En die ons zijn deze ochtend Kees van E, Rob van S en Frank K. Het weer is prima, graadje of 15 met een zwakke wind kracht 3 uit het Zuidoosten.
09.00-uur, er melden zich niet meer renners dus is het de hoogste tijd om te vertrekken. We klikken de schoenen in de pedalen en zijn onderweg vanuit cafetaria Vogelenzang (ons startpunt van vandaag) via de Tholenseweg in de richting van Tholen. We steken via de Thoolse Brug het Schelde-Rijnkanaal over, komen op Zeeuws grondgebied en gaan na de passage weer onder de brug door verder in de richting van Oud-Vossemeer. Als we Oud-Vossemeer weer achter ons laten rijden we door naar Poortvliet en dan met een stukje om Poortvliet heen gaan we op weg naar Sint-Annaland. De snelheid is zoals vooraf afgesproken en op de site vermeld 27 à 28 in het uur, we doen het lekker piano aan deze rit. Overigens zien we links en rechts van ons wel wat buien oppoppen maar tot nu toe houden we het nog droog. Als we Sint-Annaland achter ons laten rijden we weer terug in de richting van Nieuw-Vossemeer. Het begint nu zo links en rechts van ons wat licht te spetteren maar we hebben er niet echt last van en je weet dat de meeste regen altijd nog naast je valt. We rijden wat lusjes door de polder tussen Sint-Annaland en Sint Philipsland en komen uiteindelijk uit bij korenmolen de Jager (bouwjaar 1850) in Oud-Vossemeer. Daar pakken we de Vossemeersebrug  en na de passage terug over het Schelde-Rijnkanaal komen we weer uit op Brabants grondgebied. Nu via Nieuw-Vossemeer, Pelsendijk en weer met een extra lusje naar Rolaf. Vanuit Rolaf naar de Kladde en dan via Klutsdorp terug in de richting van Halsteren. Normaal gezien zouden we deze rit ook weer bij cafetaria Vogelenzang in Halsteren afsluiten maar omdat we alle drie uit Bergen op Zoom komen besluiten we de rit te finishen bij Brasserie Bozlust in Bergen op Zoom. Dus steken we de A4 over en gaan we via het Laageinde door naar Heerle. Het begint inmiddels om ons heen wat meer te spetteren maar het is allemaal nog prima te doen en dat geldt ook voor de snelheden die gereden worden. Lekker rustig toerend tussen de 27 à 28 in het uur, we hebben geen haast. Vanuit Heerle gaan we door naar Camping Zoomvliet (aan de Zoom) en dan is het nog maar een klein stukje via de Weststraat en Balsedreef tot aan Brasserie Bozlust. Daar aangekomen tikken we 61-km af met een mooi gemiddelde van 27,5-km/h. Minder kilometers dan gepland maar dat wisten we voorafgaand aan de start al en zoals afgesproken heerlijk rustig gereden deze rit. Kortom, prima ritje dus. Volgende week staat de Jubileumtocht Audax Klub op de kalender. Dit is een gratis Gps toertocht van 75-km waar wij als club aan meedoen met onderweg een koffiestop bij Non-Plus-Ultra in Hoogerheide. De start van deze toertocht is in Roosendaal maar LET OP, we starten om 08.30-uur bij Brasserie Bozlust en rijden dan gezamenlijk naar de startlocatie in Roosendaal zodat we dan daar om 09.00-uur kunnen starten. Tot dan.
Groetjes, Frank.

20 mei 2024 Dat wordt poetsen!!

Vandaag staat Bozlust - Zevenbergen op het programma. Een rit van in origine 90-km maar omdat over de rivier de Mark bij Zevenbergen de brug (tijdelijk) is weggehaald rijden we nu geen lus om Zevenbergen heen waardoor de rit wordt ingekort naar 68-km. Het weer is deze ochtend (nog) redelijk te noemen maar kijkend naar buienradar en buienalarm gaan we het deze rit hoogstwaarschijnlijk niet droog houden. Maar de 8-Tubers die aan de start staan gaan de gok toch wagen, je kunt hooguit nat en vies worden en koud is het niet. Riny heeft de aangepaste route op zijn Garmin staan dus hij is onze wegkapitein deze rit.
09.00-uur tijd om te gaan. We rijden vanuit Brasserie Bozlust via de Balsedreef door naar camping Zoomvliet en gaan dan verder door naar de Wouwse Plantage. Daar rijden we langs camping ‘t Schouwke en gaan we door richting Nispen. De snelheid is stevig te noemen met 29 à 30 in het uur maar prima te doen. Er staat deze ochtend ook niet echt veel wind dus wanneer we deze tegen hebben, dan kunnen we dat prima handelen. Links en rechts van ons hangen er zoals verwacht wat buien maar vooralsnog treffen die ons niet. We komen aan in Nispen en doorkruisen Nispen en gaan dan door naar Roosendaal. We rijden wat door het buitengebied van Roosendaal zo’n beetje tussen Zegge en Rucphen door wat voor de meeste Tubers onder ons onbekend terrein is. Maar gelukkig hebben we Riny met zijn Garmin bij ons dus navigeert hij ons foutloos door dit onbekende gebied en komen we uiteindelijk langs Breda International Airport waarna we in Bosschenhoofd uitkomen. Het is nog droog maar aan de hoeveelheid water te zien die hier op de route ligt moet het hier, voorafgaand aan onze doorkomst, flink geplensd hebben !! Worden we nu niet nat van de regen maar worden we weer nat van het opspattend water van de renner voor je. Alleen de kopmannen blijven schoon, dus wil je schoon blijven kom dan op kop is het devies. Als we Bosschenhoofd achter ons laten gaan we door richting Zevenbergen. En de snelheid ? Die is onverminderd nog 29 à 30 in het uur, we gaan lekker. Op het weer na dan, ook boven ons peloton is het inmiddels gaan regenen. Overigens valt het mee, naar boven kijkend krijgen we slechts een schampschot maar de weg hier is ook zeiknat dus nat worden we toch. Als we bij Watersportcentrum ’t Lamgat in Zevenbergen aankomen zouden we hier de rivier de Mark oversteken maar gezegd hebbende is dit dus niet mogelijk daar de brug verdwenen is. Nu rijden we als alternatief parallel langs de Mark en rijden we langszij Standdaarbuiten door in de richting van Oud Gastel. In Oud Gastel aangekomen zitten we voor ieder weer in bekend gebied maar Riny blijft ons gewoon door de rit loodsen met zijn Garmin, mooi !! Vanuit Oud Gastel door naar Kruisland en dan verder in de richting van Moerstraten. Op de Moerstraatsebaan aangekomen zouden we door moeten in de richting van Brasserie Bozlust maar Riny gaat hier rechtsaf de Schansbaan op en steken we de A4 over. We gaan dus vandaag niet zoals volgens de kalender finishen bij Brasserie Bozlust in Bergen op Zoom maar bij cafetaria Vogelenzang in Halsteren. Geen probleem hoor, verder ook geen commentaar en iedereen volgt braaf onze wegkapitein van vandaag. Uiteindelijk bij Vogelenzang in Halsteren aangekomen tikken we precies 68-km (zoals gepland) af met een mooi gemiddelde van 28,8-km/h. We zien er uit of we vandaag off road gereden hebben gezien de hoeveelheid modder op de fiets, kleding en gezicht maar we hebben lekker gereden deze rit. Maar straks thuis is het wel even poetsen geblazen. Volgende week staat rondje Tholen op het programma, een rit van zo’n 75-km. Overigens is dit wel een rit die met een lager gemiddelde gereden gaat worden (27-km/h). De dag ervoor worden namelijk de Koos Moerenhout Classic en Limburg Mooiste gereden en aan beide toertochten doen wat clubleden mee. Dus de rit van zondag 26-mei wordt een soort van uitfiets rit met een uitfiets tempo.
Groetjes, Frank.

11 mei 2024 Rondje Zeelandbrug met Zeeuwse verrassing

Er stonden vanmorgen 7 Tubers aan de start voor de jaarlijkse rit over de Zeelandbrug. En wat voor een rit: een zomerse dag! Met een temperatuur aan de start van 15 graden, die in de loop van de dag zou oplopen naar 23 graden, zonnig en maar een matige wind uit het oosten. Dat is in de afgelopen weken wel anders geweest. Door die oostenwind was het eerste stuk tot voorbij Wilhelminadorp uiteraard goed te doen. Dat was aan de gesprekken in het pelotonnetje dan ook goed te merken. De aanloop naar de Zeelandbrug en de brug zelf verlopen in noordoostelijke richting, dus hier begon de wind - en onderhand ook de behoefte aan koffie - meer op te spelen. Na de brug was het dan ook de hoogste tijd voor een bezoek aan de horeca van Zierikzee. Als vaker ploften we neer bij Concordia aan het einde van het Havenplein om ons te goed te doen aan de koffie en de lunchkaart. Voldaan besloten we daarna het tweede deel aan te vatten met de matige wind nu vooral tegen. Maar zelfs dat was met het zomerweer van vandaag en de mooie route zuidelijk langs de dijk naar Bruinisse geen straf. In Bruinisse moest natuurlijk de traditionele foto bij de Schelp worden gemaakt. En dat de scherpte er nog was bewees onze Hans van T die ter plekke nog Bergs industrieel erfgoed van ijzergieterij Rogier, Nerincx en Richter langs de weg ontdekte. Maar hier konden wij helaas niet te lang over mijmeren, want we moesten verder naar de Philipsdam. Op de dam werden even de benen getest om na de afdaling te worden geconfronteerd met een verrassing die het Zeeuwse karakter van vandaag verder zou versterken: onze eigen Hans de J bleek daar zijn echtgenote, dochter en kleinzoon in stelling te hebben gebracht om ons te trakteren op door Hans zelf gedraaide Zeeuwse bolussen! Top!! Hierna was iedere kilometer uiteraard niet minder dan een feestje. Met goede moed werd het laatste stuk afgelegd om na 115 km aan te komen bij het zo vertrouwde terras van cafetaria Vogelenzang. Daar stapten we tevreden af en bewees ons instrumentarium een gemiddelde snelheid van 28,3 km/u. Op dit soort momenten smaken de drankjes van allerlei koude aard het beste. Zeker als daar ook nog eens de snacks en stukken meloen van het huis bij worden bedacht. Dank weer!


 5 mei 2024 Weer oud en vertrouwd

Vandaag staat Yerseke – Kruiningen – Waarde – Rilland Bath – Bergen op Zoom op de kalender. Een ritje van zo’n 80-km door het mooie Zeeland. Een rit die we met de Tube al veel gereden hebben en dus voor de trouwe leden onder ons een vertrouwde rit. Ook wel weer eens lekker dat iedere renner weet wat er in het vooruitzicht ligt. De opkomst met 8 renners is oké te noemen deze ochtend. Prima weertje deze ochtend. Oké, de weg is nog nat van de buien van afgelopen nacht maar het is weer droog en het zonnetje begint weer te schijnen. En de wind, die is met kracht 1 à 2  uit het westen nagenoeg te verwaarlozen. Onder de leden zien we al diverse renners die het nieuwe wielershirt aan hebben met hierop onze vertrouwde sponsors (van ’t Hof aluminium, en Mooi optiek). Verder staat op dit nieuwe shirt ook onze nieuwe sponsor R van Seters schilder en afwerkingsbedrijf. Het is inmiddels 09.00-uur dus tijd om de schoenen in de pedalen te klikken en aan te zetten voor een ritje richting Zeeland. We rijden vanuit Brasserie Bozlust via de Heimolen en dan verder achter Boerke Bogers langs door naar Korteven. Vanuit hier zetten we via de Reimerswaalweg koers richting de brug bij de Kreekraksluizen. We hebben er zin in deze ochtend, hebben niet al te veel last van de wind, dus de snelheid ligt nu al zo rond de 29 in het uur. Als we de brug bij de Kreekraksluizen weer achter ons laten, besluiten we niet door de polder richting Oostdijk te rijden maar de oude Zeeuwse weg te blijven volgen, dit omdat door de regen van afgelopen nacht de kans groot is dat de polderwegen erg slecht zullen zijn. Oké, het is een redelijk saai stuk fietsen zo langs de rijksweg maar wel zo veilig voor ons allen. We passeren Rilland links van ons en doorkruisen Krabbendijke, maar in Oostdijk verlaten we dan toch de Oude Zeeuwse weg en gaan we buitendijks langs de Oosterschelde verder door in de richting van Yerseke. De rit kabbelt rustig voort, in hoeverre je van rustig kunt spreken met 29 in het uur, maar niemand klaagt dus gaan we lekker. We arriveren in Yerseke en rijden verder langs de mosselkwekers en oesterputten waar Yerseke groot mee is geworden en komen uiteindelijk uit bij het kanaal van Zuid-Beveland. En bij het kanaal gaat er letterlijk een andere wind waaien, want ondanks dat er niet al te veel wind staat is hij hier echt wel aanwezig en jammer voor ons maar de gehele route parallel langs het kanaal hebben we de wind vol op kop. Dat wordt stoempen Tubers!! En stoempen doen we want we kunnen de 28 à 29 in het uur mooi vasthouden op dit stuk. Gelukkig wordt er voorin wat gewisseld dus met vereende krachten klaren we ook dit klusje. In Kruiningen aangekomen verlaten we het kanaal van Zuid-Beveland en krijgen we de wind weer wat meer in ons voordeel. We rijden tot aan Waarde buitendijks langs de Westerschelde verder en in Waarde aangekomen gaan we binnendijks door in de richting van Bath. Doordat we de wind weer wat gunstiger hebben en we door de dijk wat meer in de luwte rijden kunnen we de snelheid wat naar boven bijstellen en rijden we zo rond de 30 in het uur. Bath achter ons latend steken we de Bathse brug over en zetten we koers richting Hoogerheide. En koers is het want we komen niet meer onder de 30 in het uur, we zijn los zeg maar !! Bij Non – Plus – Ultra aangekomen gaan we weer richting de Reimerswaalweg en gaan we via Korteven en de Heimolen weer terug waar we vanochtend vertrokken zijn. Bij Brasserie Bozlust aangekomen tikken we 82-km af met een strak gemiddelde van 29,4-km/h. Qua gemiddelde zijn we zwaar in overtreding, maar toegegeven, we hebben lekker gereden deze rit. Op het zonnige terras genieten we nog van een welverdiende consumptie en kijken we alweer vooruit naar de rit van volgende week zondag. Die gaat naar Nispen – Kruisland – Welberg, een ritje van slechts 60-km. De reden van een wat kortere rit is dat er zaterdag 11-mei voor de liefhebbers een rondje Zeelandbrug op de kalender staat.
Groetjes, Frank.


28 april 2024 Rondje Brouwersdam

Een spiksplinternieuwe route vandaag, geserveerd door onze meesterfietskok Gab. Door omstandigheden slechts 3 deelnemers vandaag, maar de route smaakte naar meer deelnemers en daarom op herhaling in de tweede helft van het seizoen. Alle goeie dingen in 3’en: K3, de 3 J’s, en dus ook vandaag Gab, Hans de J. en Riny. Zij maken hiermee een prima beurt in het Opkomstklassement.
Ook vandaag weer veel wind. De start was voor deze gelegenheid bij restaurant de Grevelingen te Bruinisse. Vervolgens werd “de kust” gevolgd richting het mooie plaatsje Brouwershaven; daarna richting Scharendijke en vervolgens de Brouwersdam op, bekend van Concert at sea. Op de Brouwersdam richting Ouddorp met aan de ene kant de Noordzee en aan de andere kant het Grevelingenmeer. Hier ligt ook een tramlijn waarop in het toeristenseizoen een oude stoomtrein rijdt. Vanaf Ouddorp ging de rit verder over het fietspad dat langs de slikken van Flakkee is aangelegd richting Herkingen; hier over het binnendijkse fietspad terug naar het beginpunt restaurant de Grevelingen waar de koffie opperbest smaakte.


21 april De zomertenues liggen weer in de kast

Vandaag staat rondje Hazeldonk op het programma, een rit van zo’n 80-km. De lente is momenteel ver te zoeken in  Nederland, het is met een graadje of 5 gewoon koud en er staat ook nog een stevige wind uit de koude noordhoek. Al met al dus nog geen lente !! Wel 9-Tubers aan de start voor deze rit, da’s mooi.
Om 09.00-uur klikken we de pedalen in en zijn we onderweg. Om in Hazeldonk uit te komen moeten we eerst in de richting van Nispen rijden. Dat doen we via de gebruikelijke route Camping Zoomland, Wouwse Hil en de Brembos. Als we in Nispen zijn pakken we nog een stukje turfroute en rijden we door naar Roosendaal. Daar op de Willem Dreesweg maken we een klein navigatiefoutje waardoor we even om moeten keren om weer terug op de goede route uit te komen. Roosendaal achter ons latend zijn we op weg naar Schijf. De kopmannen hebben naar het schijnt niet al te veel last van de wind gezien we de straffe noordenwind meest tegen hebben houden ze de vaart er goed in met 28 in het uur. Vanuit Schijf rijden we door naar Moeren en komen we langzaam maar zeker voor de meeste Tubers onder ons steeds meer in onbekend gebied te fietsen. Altijd leuk om nieuwe routes te ontdekken. Vanuit Moeren door naar Klein Zundert, Stuiverzand en Oekel en dan komt langzaam maar zeker Hazeldonk in zicht. Als we Oekel achter ons laten komen we uit op de Paandijksestraat en hier houdt het gladde asfalt op en gaat de weg over in gravel, niet echt ideaal voor op de racefiets maar het is prima te doen en we houden er gelukkig geen lekke banden aan over. Na een paar honderd meter over het gravel gefietst te hebben, laten we dit gravelpad weer achter ons en rijden we weer op mooi glad asfalt verder. Nog even een korte stop en dan steken we bij Hazeldonk de A16 over. We rijden verder in de richting van Galder en als we vlakbij de Galderse meren zijn steken we weer de A16 terug over en hebben we het verste punt gehad van deze rit. En dat betekent dat we de meeste wind tegen deze rit nu dus ook hebben gehad. We rijden via Kaarschot door in de richting van Rijsbergen en daar aangekomen op de Bredaseweg is het even onduidelijk of we hier nu moeten oversteken of niet ? We besluiten hier niet over te steken wat achteraf de verkeerde keuze blijkt, dus raken we van de route af en moeten we een extra lusje maken om terug op de route uit te komen. We passeren Rijsbergen links van ons en rijden via Tiggeltscheberg door naar Heikant. Overigens dat we de wind lekker gunstig hebben nu is ook wel te merken want we rijden continu zo rond de 30 in het uur. Vanuit Heikant weer verder terug in de richting van Schijf. Daar terug aangekomen zijn we weer terug in bekend gebied en rijden we via Langeschouw en Horendonk door terug naar Nispen. Op de Heiblok aangekomen nog even een korte stop omdat Martin hier van de fiets af moet vanwege kramp in de benen. Even snel de spieren weer wat losmaken en dan kunnen we weer door met een iets of wat gematigder tempo. We rijden op Nispen aan en gaan via de Vleet terug in de richting van Huijbergen. Daar pakken we de Moerkantsebaan / Huijbergsebaan en dan is het nog maar een klein stukje tot aan Brasserie Bozlust. Daar aangekomen tikken we 93-km af met een strak gemiddelde van 28,5-km/h en kijken we terug op een lekkere rit en ook nu hebben we weer plaatsen en gebieden ontdekt waar we als TC Tube nog niet geweest zijn.
Volgende week staat rondje Brouwersdam op het programma, een rit van 80-km, maar LET OP: de start is hier bij restaurant Grevelingen !! Adres Parallelweg 1 Bruinisse.
Groetjes, Frank.

14 april 2024 Rondom Oudenbosch

Vandaag staat Hoogerheide – Oudenbosch op het programma, of eigenlijk is het Huijbergen – Oudenbosch aangezien we niet in Hoogerheide zullen komen vandaag. Klein detail maar hoe dan ook een ritje van zo’n 80-km. Met 9 Tubers aan de start weer een mooie opkomst deze ochtend. Ook prima fietsweer deze ochtend met een graadje of 11 en weinig wind kracht 2 uit het Noordwesten. En als de weersvoorspellingen kloppen de tweede helft van de rit het zonnetje erbij.
09.00-uur tijd om te gaan. We rijden vanuit Brasserie Bozlust via de Boslustweg / Huijbergsebaan in de richting van Huijbergen. Daar pakken we de Plantagebaan en gaan we richting Wouwse Plantage. De kopmannen zetten gelijk een mooi tempo weg vandaag, we rijden vroeg in de rit al 29 in het uur en tikken soms de 30 aan. Iedereen kan lekker mee, we hebben de wind ook mee dus so far so good. In Wouwse Plantage aangekomen rijden we via Hoevenstein door naar Nispen. Onderweg tijd zat voor wat sightseeing en zien we plots (op aangeven van Nel) twee kamelen bij een boer in de wei staan. Is toch weer eens wat anders dan schapen of koeien. We doorkruisen Nispen en pakken daarna nog een stukje Turfpad tot aan Visdonk. Visdonk / het Hoekske achter ons latend rijden we met een boog om Rucphen heen en komen we uit bij Breda International Airport. We rijden hier parallel aan de start- en landingsbaan en gaan dan (in het zonnetje) door richting Hoeven en Standdaarbuiten. Een mooi traject waar we met de club normaal niet komen, sterker nog, hier zijn we nog nooit geweest !! En zo zie je maar dat de Tube dit seizoen echt wel zijn horizon aan het verbreden is dus saai wordt het nooit bij de Tube. In Standdaarbuiten aangekomen hebben we eigenlijk met een grote boog om Oudenbosch heen gereden. We hebben de Basiliek van Oudenbosch wel een aantal keer gezien maar dat was nooit van echt dichtbij. Inmiddels krijgen we de wind wat meer van voor maar de snelheid wordt door de kopmannen ook nu nog mooi op de 29 à 30 in het uur gehouden. Ook met de wind ongunstig nog goed te doen. Standdaarbuiten achter ons latend zijn we al weer op weg naar Stampersgat en Kruisland. In Kruisland aangekomen blijkt dat de groep niet meer uit 9 renners maar uit 8 renners bestaat. Dat betekent dus dat we er een kwijt zijn, en dat klopt, Richard is gelost. De 29 à 30 in het uur vindt hij prima, maar niet met de wind tegen. Dit is dus op het gebied van de communicatie in de groep nog wel een puntje van aandacht. We zijn weer compleet en gaan verder met een iets wat gematigder tempo in de richting van Moerstraten. Vanuit Moerstraten via Heerle weer terug naar onze eindstop van vandaag, Brasserie Bozlust. Daar aangekomen tikken we 77-km af met een gemiddelde van 29-km/h. En die 29-km/h is dus 0,5-km/h boven wat is toegestaan bij de clubrit, dus ook hier weer een, zij het klein, puntje van aandacht. Maar per saldo echt een mooie rit gereden met voor de Tube tot vandaag een aantal mooie voor de meesten onder ons onbekende gebieden. Volgende week staat Rondje Hazeldonk op het programma, een rit van 80-km. Tot volgende week.
Groetjes, Frank.

7 april 2024 De Zuidwester domineert

Vandaag staat Bozlust – Etten-Leur op het programma, een rit van zo’n 75-km. Prima weertje deze ochtend, graadje of 15 al en nog niet al te veel wind uit Zuidwestelijke richting. Maar dat niet al te veel zal gedurende de rit veranderen in veel wind uit Zuidwestelijke richting !! Daarover later meer. Met een opkomst van 9-Tubers deze ochtend zijn we tevreden. Ook wel leuk om te zien dat de kledingkeuze met deze temperatuur divers is in het peloton. Oké, korte mouwen zien we nog niet maar korte en driekwart broeken zijn in de meerderheid en een enkeling fietst nog in lange broek. 09.00-uur, tijd om de fiets op te springen, de pedalen in te klikken en aan te zetten voor de rit naar Etten-Leur. We rijden vanuit Bozlust via de Balsedreef en Weststraat door naar camping Zoomland en pakken daar het Turfpad via Wouwse Plantage naar Nispen. Nispen achter ons latend zijn we op weg naar Nispense Achterhoek en gaan we via Horendonk door naar Langeschouw. Nog even over de snelheid, die is stevig te noemen met 29 à 30 in het uur vanaf de start en soms tikken we de 31 aan. Daarbij moet wel even vermeld worden dat we de wind op weg naar Etten-Leur lekker in de rug hebben, dus appeltje eitje zeg maar. Vanuit Langeschouw rijden we nog een stukje over de Achtmaalsebaan en Nederheidsebaan en dan schieten we het fietspad op dat ons door de mooie Rucphensche bossenen loodst. We komen uiteindelijk zoals verwacht in Rucphen uit en zetten dan koers naar Sprundel. Koers ? Ja, koers, want we rijden nog steeds vrolijk rond de 30 in het uur. En jawel, de wind nog lekker van achteren. In Sprundel aangekomen even een tandje terug, Tubers, want er wordt hier wat gevraagd van de stuurmanskunsten met die slingerende fietspadjes hier. Een klein stuurfoutje bij Gab zorgt bijna voor een valpartij maar na een snelle stuurcorrectie gaat het allemaal net goed. Als we Sprundel achter ons laten, zijn we al weer op weg naar Etten-Leur en op de weg daarnaartoe op de Sprundelsebaan missen we links een afslag en moeten we in de remmen om te keren om weer terug op de route te komen die Martin (onze kapitein vandaag) op zijn navigatie heeft staan. We doorkruisen Etten-Leur met links en rechts van ons wat mooie authentieke windmolens en we merken dat de wind ons steeds minder gezind is. De weg terug naar Halsteren zal een stuk minder gemakkelijk gaan dan de weg naar Etten-Leur, dit gezien we de wind nu meest tegen gaan krijgen en helaas voor ons, jawel, deze is in kracht flink toegenomen !! Als we Etten-Leur achter ons laten gaan we via Hoeven door naar Oudenbosch en daar aangekomen hebben ze ons al gezien want de klokken van de basiliek luiden al !! Vanuit Oudenbosch met een, gezien de hoeveelheid tegenwind, wat gematigder tempo van 26 à 27 in het uur en wat kopwisselingen zijn we op weg naar Oud Gastel en Kruisland. In Kruisland aangekomen maakt nu Toon een stuurfoutje en was het in Sprundel bij Gab een bijna-valpartij, nu gaat Toon hier wel onderuit. De schade valt mee gelukkig, een bloedende vinger en zijn achterrem die wat aanloopt. Gelukkig kunnen we na een korte check de rit weer vervolgen. Vanuit Kruisland op weg naar Moerstraten begint het Peloton toch wat meer te kraken en wordt er op kop ook wat meer gewisseld worden, uit de wind zitten is het devies nu. Als we in Moerstraten aankomen, slaan we op de Moerstraatseweg rechtsaf richting Steenbergen en op dit stuk kunnen we wat herstellen omdat we hier de wind weer even wat meer in de rug hebben. We besluiten in Steenbergen dat we via de Steenbergse weg terugrijden naar Halsteren. Dit omdat we hier dan toch door de bossen net iets meer in de luwte kunnen rijden. Geen overbodige luxe gezien de huidige status van het peloton. De wind heeft er aardig in gehakt, zeg maar. We rijden via Klutsdorp en Oude Molen en dan is het nog maar een klein stukje tot aan cafetaria Vogelenzang in Halsteren. Daar aangekomen tikken we 73 kilometer af en kijken we terug op een mooie maar zeker op de terugweg vanuit Etten-Leur een pittige rit. Nog even lekker uitwaaien met een welverdiend drankje op het zonnige terras van Vogelenzang waar onze Peter al plaatsgenomen heeft voordat wij hier arriveerden. Gezellig. Volgende week staat Hoogerheide – Oudenbosch op het programma, een rit van 80-km. Tot dan.
Groetjes, Frank.


1 april 2024 Flink aanpoten !!

Vandaag staat het ritje Willemstad op het programma, een tochtje van zo’n 80-km. De opkomst is gezien het paasweekend redelijk met 7 Tubers en 1 gastrijder. Het weer is met een graadje of 9 en een zwakke zuidwesten wind kracht 2 best prima. We mogen immers al blij zijn dat het weer eens droog is. Zuidwesten wind betekent de weg naar Willemstad toe lekker wind mee en dus de weg terug naar Vogelenzang de wind meest tegen. Wel een puntje van aandacht wordt dat de wind gedurende de ochtend volgens de berichten wel in kracht toe gaat nemen. Maar dat is voor later, laten we eerst maar eens vertrekken. En gezien dat de klok 09.00-uur aantikt, is het de hoogste tijd de pedalen in te klikken. We rijden vanuit Brasserie Bozlust via de Klaverveldenweg door naar Mastendreef en gaan dan achter de Wouwse Tol door naar Vijfhoek waarna we koers zetten in de richting van Wouwse Hil. En koers is het want de koprijders zetten de snelheid vanaf de start meteen op 29 à 30 in het uur. Overigens voor iedere renner prima te doen, want we hebben de wind zoals gezegd lekker in de rug. Vanuit Wouwse Hil door naar Haiink en dan via de Bulkenaar weer verder in de richting van Vinkenbroek. We passeren Wouw links van ons en gaan door naar Kruisland. Op weg naar Kruisland schroeven de koprijders de snelheid nog wat naar boven bij en komen we niet meer onder de 30 in het uur. We, of ze hebben er lekker zin zeg maar. We doorkruisen Kruisland en als we Kruisland weer achter ons laten en het Mark-Vlietkanaal overgestoken zijn wordt de gebruikelijke pitstop weer ingelast om even het overtollige vocht af te voeren. Na deze korte stop gaan we verder door naar Gastelsveer en Stampersgat. Als we Stampersgat achter ons laten en we de Dintel overgestoken zijn kunnen we onze vaste route niet vervolgen door een wegafsluiting op de Steiledijk. Dit betekent dat we een stukje omgeleid worden via Nieuwemolen en Oudemolen. Zijn we daar ook weer eens geweest. In Stadsedijk pikken we de vaste route weer op en gaan we via Helwijk door naar Willemstad. In Willemstad aangekomen tikken we 41-km af met een gemiddelde van 29,5-km/h. Dat gaat op de terugweg wel anders worden want de wind mee hebben we nu gehad en de komende 36-km is de wind ons minder gezind !! En helaas voor ons is de wind zoals voorspeld in kracht iets of wat toegenomen. Op de Noordlangeweg hebben we de wind nog van opzij maar als we de Maltaweg opdraaien moeten we er toch echt aan geloven. We hebben de wind vol tegen !! De snelheid wordt (moet) naar beneden bijgesteld worden maar we kunnen de 27 à 28 in het uur nog bolwerken. Op de Sabinaweg nog even een korte pitstop en dan weer verder door naar Dinteloord. Op de koppositie moeten we flink aanpoten om de snelheid op niveau te houden, maar er wordt goed gewisseld voorin dus met vereende krachten kunnen we dit prima aan. In Dinteloord aangekomen rijden we zoals wel bekend bij de Tube via de Stoofdijk, Oudlandsedijk, Smallendijk, Boompjesdijk en Mariaweg door naar de Steenbergseweg waar we rechtsaf slaan richting (de weg zegt het al) Steenbergen. Als we Steenbergen weer achter ons laten en via de Westlandse Langeweg door rijden naar Koevering lassen we daar ook nog even een snelle pitstop in. Vanuit Koevering door naar Rolaf en dan via de Rubeerdijk en verder parallel langs het Schelde-Rijnkanaal door naar de Tholenseweg. En dan is het nog maar een klein stukje naar onze eindstop van vandaag, cafetaria Vogelenzang in Halsteren. Daar aangekomen tikken we 77-km af en zijn we van een gemiddelde in Willemstad van 29,5-km/h slechts 1 km/h gezakt naar 28,5-km/h. Goed gereden, Tubers !! We kijken onder het genot van een welverdiend drankje terug op een mooie rit. Volgende week staat Etten-Leur op het programma, een rit van 75-km. Tot dan, Tubers.
Groetjes, Frank.

 

24 maart 2024 Zo eentje die bijblijft

Soms heb je van die ritten waar je het later in het seizoen nog over hebt. Want was het weer ons in de afgelopen weken redelijk goedgezind, voor vandaag zijn de voorspellingen een stuk minder: een gevoelstempratuur van 3 gr., regen vanaf 11.00 en een forse westenwind kracht 5 met uitschieters naar 7. En met een rit die naar Zeeland gaat betekent dat vooral voor het eerste uur een uitdaging. Ondanks dit vooruitzicht verschijnen er toch 7 Tubers aan de start. En om 9.30 wordt er volgens plan gestart. Al snel merken we dat we de wind serieus moeten nemen. De snelheid komt na de rechtse bocht bij Non Plus Ultra niet boven de 23 à 24 uit en de voorwaartse beweging moet met stoempen worden bereikt. Windkracht 5? Dat lijkt nu een luxe. We besluiten dan ook al snel om de kop af te wisselen. En dat werkt redelijk. Totdat Martin net na de brug over het Schelde-Rijn-Kanaal een langzaam leeglopende voorband bespeurt. We redden het nog tot een beschut plekje en na inspectie van de band is de hoop dat het ventiel de boosdoener is. De binnenband is de afgelopen week vervangen en die is wellicht niet goed dichtgedraaid. Maar zoals vaak is hoop een ander woord voor uitgestelde teleurstelling: na ca. 1,5 km loopt de band weer leeg en dit keer redden we het niet tot een beschut plekje. Midden in de polder in de volle aanvliegroute van de westenwind wordt het bandje wisselen. Met vereende krachten, dat wel. Na veel speuren blijkt een klein venijnig doorntje de boosdoener. Ook de opbouw vergt meer tijd door een ongehoorzame buitenband en allemaal heerlijk afgekoeld stappen we pas na 20 minuten weer op de fiets. We besluiten nu de route maar iets in te korten. We rijden naar Stationsbuurt, gaan de A58 onderdoor en bereiken via de polders de binnendijkse weg langs de Westerschelde richting Bath. En hier mogen we eindelijk van de wind in de rug gaan genieten. De snelheid gaat omhoog en bij momenten tikken we de 40 aan. Tegen de tijd dat we Bergen op Zoom in het vizier krijgen, is bij een aantal het beste er wel af. Maar uiteraard is het samen uit, samen thuis. We blijven bij elkaar en knijpen na 52,6 km bij Bozlust de remmen dicht. Weliswaar geen wereldafstand deze keer, maar we zijn tevreden, want we hebben het toch maar gedaan!
Volgende week is de clubrit op maandag (Tweede Paasdag) en starten we om 9.00!
MH

17 maart 2024 Lady's day!

Vandaag staat Nispen – Schijf – Roosendaal – Heerle – Moerstraten – Halsteren op de kalender. Dit is een fietsrit van zo’n 75-km. De opkomst is met veel afmeldingen wat magertjes vandaag. Slechts 6 Tubers aan de start voor deze rit. Mogelijk spelen de weersvoorspellingen die we gisteren van het KNMI voorgeschoteld hebben gekregen hier een rol in. Het zou nu namelijk volop moeten regenen maar gelukkig is het lekker droog, met een graadje of 8 ook niet al te koud en met de wind uit het zuiden, kracht 2, is het eigenlijk allemaal prima te noemen. Wel leuk om even te vermelden is dat we sinds het bestaan van de TC Tube deze ochtend volledig Gender-gelijk zijn !! Ik doel dan niet op gelijke rechten maar gelijke aantallen tussen man en vrouw. 3 rensters aan de start (Jeanine, Marieke, en Nel) en 3 renners aan de start (Frank, Paul en Toon). Het is maar een detail maar wel leuk om even te noemen. Voorafgaande aan de rit wordt onderling al afgesproken dat onze eindstop vandaag  niet cafetaria Vogelenzang in Halsteren zal zijn maar gewoon Brasserie Bozlust in Bergen op Zoom. We komen immers allemaal uit Bergen op Zoom vandaag dus wel zo makkelijk, en het schijnt dat de cappuccino hier beter smaakt !!
09.30-uur hoogste tijd om te vertrekken. De pedalen worden in geklikt en we zijn onderweg van Brasserie Bozlust richting de Heimolen. Voordat we de Heimolen binnenrijden slaan we linksaf de Huijbergsebaan op en zetten we koers naar Huijbergen. Alhoewel van koers kunnen we niet spreken, we doen het met een snelheid van 26 à 27 in het uur lekker rustig aan. Als we Huijbergen naderen rijden we verder via de Moerkantsebaan en Bergsebaan door naar Kalmthoutse Hoek. Van hieruit pendelen we wat door de polder en komen we uit in Essen-Hoek. We rijden door naar het College van het Eucharistisch Hart in Wildert en rijden dan verder terug in de richting van Essen. We doorkruisen Essen en gaan dan verder door naar Nispen en Schijf. Onderweg naar Schijf pakken we nog een klein stukje mee langs de rand van de Rucphensche bossen en kijkend naar de gereden snelheid blijft deze mooi op de 26 à 27 in het uur, we gaan lekker. Als we Schijf doorkruist hebben en weer achter ons laten, zijn we alweer op weg naar Roosendaal. Daar aangekomen pakken we nog een klein stukje Turfroute mee om uiteindelijk weer terug in Nispen te arriveren. Hier pakken we de Bergsebaan en gaan dan via (café) de Brembos en Haiink weer terug in de richting van Wouw. We doorkruisen Wouw en gaan dan verder naar Heerle en Moerstraten. In Moerstraten aangekomen gaan we op de Moerstraatseweg niet rechtsaf richting Steenbergen en Halsteren maar gaan we linksaf terug richting Bergen op Zoom. We pakken hier natuurlijk niet de kortste route terug maar rijden nog een lusje door de polder om uiteindelijk op het laageinde uit te komen. Van hieruit is het nog maar een paar kilometer via de Heide terug naar de plaats waar we vanochtend gestart zijn, Brasserie Bozlust. Daar aangekomen tikken we 70-km af met een mooi gemiddelde van 25-km/h. Lekker Easy Going gereden, heerlijk !! Na afloop kijken we onder het genot van een welverdiend drankje terug op een gezellige rit.
Volgende week staat Oostdijk – Waarde – Bergen op Zoom op het programma, een rit van 70-km.
Groetjes, Frank.


10 maart 2024 Lekker tourke

Vandaag rijden we richting Achtmaal – Sprundel, een route van zo’n 70-km. Weer een mooie opkomst deze ochtend met 11-tubers aan de start. Het weer is ook lekker rustig deze ochtend, weinig wind uit oostelijke richting en een graadje of 8. Oké, de zon schijnt niet maar het is droog en ook wel lekker sinds lange tijd ook weer eens geen natte wegen. Scheelt toch weer een half uurtje poetsen bij thuiskomst. Het is inmiddels al ruim half tien geweest dus de hoogste tijd om de pedalen maar eens in te klikken. We rijden vanuit Brasserie Bozlust via de Balsedreef in de richting van camping Zoomland en gaan vandaaruit door naar Wouwse Plantage. Als we bij camping het Schouwke aankomen, nemen we de Mariabaan richting Nispen. De snelheid is prima deze ochtend met zo’n 27 à 28 in het uur. Aangezien er weinig wind staat prima te doen. We doorkruisen Nispen maar als we Nispen achter ons laten moeten we even stoppen omdat bij Jurgen zijn stuur los zit. En om nu valpartijen en verdere schade aan fiets en lijf te voorkomen toch maar even snel vastzetten dat stuur. Gelukkig hebben we er ook het gereedschap voor bij ons dus dat klusje is zo gefikst. Een kleine 5 minuten later zijn we weer onderweg vanuit Nispen naar Horendonk. Vanuit Horendonk verder door naar Langeschouw. Vanuit Langeschouw gaan via de Achtmaalsebaan, waar Leon zijn Bidon nog verliest richting Achtmaal en duiken we het bosgebied Oude Buisse Heide in. Dit is een mooi fietspad door het bos en heidegebied, maar op sommige stukken ligt er zoveel zand op het fietspad dat het soms lijkt dat we off road aan het rijden zijn. Op de weg naar Moeren vindt Marieke het welletjes geweest en besluit ze op haar eigen tempo solo verder te rijden. We spreken af dat we elkaar later bij Brasserie Bozlust (de eindstop van vandaag) weer treffen. De rest rijdt vrolijk verder via Moeren door mooi landelijk gebied langs nog wat niet nader te benoemen kleine gehuchtjes in de richting van Sprundel. Het tempo is inmiddels met een tandje naar boven bijgesteld tot 29 in het uur.
Vanuit Sprundel verder richting Schijf waarna we uiteindelijk weer terug in Nispen te arriveren. Vanuit Nispen verder naar de Brembosch en Wouwse-Hill en dan weer via camping Zoomland terug naar Brasserie Bozlust. Daar aangekomen tikken we 71,5-km af en kijken we terug op een lekker gereden rit in een regio waar wij Tubers niet vaak geweest zijn. Dat smaakt naar meer.
Volgende week staat Nispen – Schijf – Roosendaal – Heerle – Moerstraten – Halsteren op de kalender, een rit van zo’n 75-km.
Groetjes, Frank.



3 maart 2024 We mogen weer

Vandaag zit de winterstop van de TC Tube erop en staan we alweer aan de start voor weer een mooi nieuw fietsseizoen samen. De meteorologische lente is begonnen, dus de hoogste tijd om het fietsen weer terug op te pakken. Tenminste, voor diegenen die in de winterperiode echt hun rust hebben genomen. We hebben er weer zin in want we staan met 14 renners aan de start van deze eerste clubrit. 13 Tubers en 1 gastrijder, een mooie opkomst zo. De atmosfeer is lekker rustig deze ochtend. Niet al te koud en weinig wind en ook wel lekker, het is weer eens droog. Dat hebben we afgelopen maanden ook wel anders gezien. Dus kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig voor een mooi eerste clubrit.
We starten om 09.30-uur en rijden via de Heimolen door langs Mattemburgh en gaan dan op de brug bij de Kreekraksluizen aan. Het tempo is lekker zo tussen de 27 à 28 in het uur en het is een hoop gekakel in het peloton. Niet vreemd, we hebben elkaar genoeg te vertellen na de winterstop. Gezien dat de weg nog nat is (van de regen afgelopen nacht) proberen we zoveel als mogelijk fietspaden aan te houden, die zijn over het algemeen redelijk schoon, dat is wel zo veilig. Vanaf de Kreekrakbrug rijden we door naar de Bathse brug en gaan dan verder in de richting van Ossendrecht en Huijbergen. Het tempo blijft mooi tussen de 27 à 28 in het uur en soms tikken we de 29 in het uur aan. De rit kabbelt rustig voort en we rijden vanuit Huijbergen achter de Wouwse Plantage door naar Wouwse Hill waar we koers zetten richting Heerle. Bij Fort de Roovere pakken we nog even het steile klimmetje mee over de A4 en dan is het nog maar een klein stukje via de Schansbaan en de Steenbergseweg naar ons eindstation van vandaag cafetaria Vogelenzang in Halsteren. Daar aangekomen tikken we 58-kilometer af en kijken we terug op een leuke en relaxte eerste clubrit van seizoen 2024. Zo mogen er nog vele volgen dit seizoen.
Volgende week staat Achtmaal – Sprundel op het programma, een rit van zo’n 70-km.
Groetjes, Frank.




 
E-mailen
Bellen
Info