Toerfiets Club Tube
Van maart tot en met oktober sportief én gezellig!

Ritverslagen 2024


14 april 2024 Rondom Oudenbosch

Vandaag staat Hoogerheide – Oudenbosch op het programma, of eigenlijk is het Huijbergen – Oudenbosch aangezien we niet in Hoogerheide zullen komen vandaag. Klein detail maar hoe dan ook een ritje van zo’n 80-km. Met 9 Tubers aan de start weer een mooie opkomst deze ochtend. Ook prima fietsweer deze ochtend met een graadje of 11 en weinig wind kracht 2 uit het Noordwesten. En als de weersvoorspellingen kloppen de tweede helft van de rit het zonnetje erbij.
09.00-uur tijd om te gaan. We rijden vanuit Brasserie Bozlust via de Boslustweg / Huijbergsebaan in de richting van Huijbergen. Daar pakken we de Plantagebaan en gaan we richting Wouwse Plantage. De kopmannen zetten gelijk een mooi tempo weg vandaag, we rijden vroeg in de rit al 29 in het uur en tikken soms de 30 aan. Iedereen kan lekker mee, we hebben de wind ook mee dus so far so good. In Wouwse Plantage aangekomen rijden we via Hoevenstein door naar Nispen. Onderweg tijd zat voor wat sightseeing en zien we plots (op aangeven van Nel) twee kamelen bij een boer in de wei staan. Is toch weer eens wat anders dan schapen of koeien. We doorkruisen Nispen en pakken daarna nog een stukje Turfpad tot aan Visdonk. Visdonk / het Hoekske achter ons latend rijden we met een boog om Rucphen heen en komen we uit bij Breda International Airport. We rijden hier parallel aan de start- en landingsbaan en gaan dan (in het zonnetje) door richting Hoeven en Standdaarbuiten. Een mooi traject waar we met de club normaal niet komen, sterker nog, hier zijn we nog nooit geweest !! En zo zie je maar dat de Tube dit seizoen echt wel zijn horizon aan het verbreden is dus saai wordt het nooit bij de Tube. In Standdaarbuiten aangekomen hebben we eigenlijk met een grote boog om Oudenbosch heen gereden. We hebben de Basiliek van Oudenbosch wel een aantal keer gezien maar dat was nooit van echt dichtbij. Inmiddels krijgen we de wind wat meer van voor maar de snelheid wordt door de kopmannen ook nu nog mooi op de 29 à 30 in het uur gehouden. Ook met de wind ongunstig nog goed te doen. Standdaarbuiten achter ons latend zijn we al weer op weg naar Stampersgat en Kruisland. In Kruisland aangekomen blijkt dat de groep niet meer uit 9 renners maar uit 8 renners bestaat. Dat betekent dus dat we er een kwijt zijn, en dat klopt, Richard is gelost. De 29 à 30 in het uur vindt hij prima, maar niet met de wind tegen. Dit is dus op het gebied van de communicatie in de groep nog wel een puntje van aandacht. We zijn weer compleet en gaan verder met een iets wat gematigder tempo in de richting van Moerstraten. Vanuit Moerstraten via Heerle weer terug naar onze eindstop van vandaag, Brasserie Bozlust. Daar aangekomen tikken we 77-km af met een gemiddelde van 29-km/h. En die 29-km/h is dus 0,5-km/h boven wat is toegestaan bij de clubrit, dus ook hier weer een, zij het klein, puntje van aandacht. Maar per saldo echt een mooie rit gereden met voor de Tube tot vandaag een aantal mooie voor de meesten onder ons onbekende gebieden. Volgende week staat Rondje Hazeldonk op het programma, een rit van 80-km. Tot volgende week.
Groetjes, Frank.

7 april 2024 De Zuidwester domineert

Vandaag staat Bozlust – Etten-Leur op het programma, een rit van zo’n 75-km. Prima weertje deze ochtend, graadje of 15 al en nog niet al te veel wind uit Zuidwestelijke richting. Maar dat niet al te veel zal gedurende de rit veranderen in veel wind uit Zuidwestelijke richting !! Daarover later meer. Met een opkomst van 9-Tubers deze ochtend zijn we tevreden. Ook wel leuk om te zien dat de kledingkeuze met deze temperatuur divers is in het peloton. Oké, korte mouwen zien we nog niet maar korte en driekwart broeken zijn in de meerderheid en een enkeling fietst nog in lange broek. 09.00-uur, tijd om de fiets op te springen, de pedalen in te klikken en aan te zetten voor de rit naar Etten-Leur. We rijden vanuit Bozlust via de Balsedreef en Weststraat door naar camping Zoomland en pakken daar het Turfpad via Wouwse Plantage naar Nispen. Nispen achter ons latend zijn we op weg naar Nispense Achterhoek en gaan we via Horendonk door naar Langeschouw. Nog even over de snelheid, die is stevig te noemen met 29 à 30 in het uur vanaf de start en soms tikken we de 31 aan. Daarbij moet wel even vermeld worden dat we de wind op weg naar Etten-Leur lekker in de rug hebben, dus appeltje eitje zeg maar. Vanuit Langeschouw rijden we nog een stukje over de Achtmaalsebaan en Nederheidsebaan en dan schieten we het fietspad op dat ons door de mooie Rucphensche bossenen loodst. We komen uiteindelijk zoals verwacht in Rucphen uit en zetten dan koers naar Sprundel. Koers ? Ja, koers, want we rijden nog steeds vrolijk rond de 30 in het uur. En jawel, de wind nog lekker van achteren. In Sprundel aangekomen even een tandje terug, Tubers, want er wordt hier wat gevraagd van de stuurmanskunsten met die slingerende fietspadjes hier. Een klein stuurfoutje bij Gab zorgt bijna voor een valpartij maar na een snelle stuurcorrectie gaat het allemaal net goed. Als we Sprundel achter ons laten, zijn we al weer op weg naar Etten-Leur en op de weg daarnaartoe op de Sprundelsebaan missen we links een afslag en moeten we in de remmen om te keren om weer terug op de route te komen die Martin (onze kapitein vandaag) op zijn navigatie heeft staan. We doorkruisen Etten-Leur met links en rechts van ons wat mooie authentieke windmolens en we merken dat de wind ons steeds minder gezind is. De weg terug naar Halsteren zal een stuk minder gemakkelijk gaan dan de weg naar Etten-Leur, dit gezien we de wind nu meest tegen gaan krijgen en helaas voor ons, jawel, deze is in kracht flink toegenomen !! Als we Etten-Leur achter ons laten gaan we via Hoeven door naar Oudenbosch en daar aangekomen hebben ze ons al gezien want de klokken van de basiliek luiden al !! Vanuit Oudenbosch met een, gezien de hoeveelheid tegenwind, wat gematigder tempo van 26 à 27 in het uur en wat kopwisselingen zijn we op weg naar Oud Gastel en Kruisland. In Kruisland aangekomen maakt nu Toon een stuurfoutje en was het in Sprundel bij Gab een bijna-valpartij, nu gaat Toon hier wel onderuit. De schade valt mee gelukkig, een bloedende vinger en zijn achterrem die wat aanloopt. Gelukkig kunnen we na een korte check de rit weer vervolgen. Vanuit Kruisland op weg naar Moerstraten begint het Peloton toch wat meer te kraken en wordt er op kop ook wat meer gewisseld worden, uit de wind zitten is het devies nu. Als we in Moerstraten aankomen, slaan we op de Moerstraatseweg rechtsaf richting Steenbergen en op dit stuk kunnen we wat herstellen omdat we hier de wind weer even wat meer in de rug hebben. We besluiten in Steenbergen dat we via de Steenbergse weg terugrijden naar Halsteren. Dit omdat we hier dan toch door de bossen net iets meer in de luwte kunnen rijden. Geen overbodige luxe gezien de huidige status van het peloton. De wind heeft er aardig in gehakt, zeg maar. We rijden via Klutsdorp en Oude Molen en dan is het nog maar een klein stukje tot aan cafetaria Vogelenzang in Halsteren. Daar aangekomen tikken we 73 kilometer af en kijken we terug op een mooie maar zeker op de terugweg vanuit Etten-Leur een pittige rit. Nog even lekker uitwaaien met een welverdiend drankje op het zonnige terras van Vogelenzang waar onze Peter al plaatsgenomen heeft voordat wij hier arriveerden. Gezellig. Volgende week staat Hoogerheide – Oudenbosch op het programma, een rit van 80-km. Tot dan.
Groetjes, Frank.


1 april 2024 Flink aanpoten !!

Vandaag staat het ritje Willemstad op het programma, een tochtje van zo’n 80-km. De opkomst is gezien het paasweekend redelijk met 7 Tubers en 1 gastrijder. Het weer is met een graadje of 9 en een zwakke zuidwesten wind kracht 2 best prima. We mogen immers al blij zijn dat het weer eens droog is. Zuidwesten wind betekent de weg naar Willemstad toe lekker wind mee en dus de weg terug naar Vogelenzang de wind meest tegen. Wel een puntje van aandacht wordt dat de wind gedurende de ochtend volgens de berichten wel in kracht toe gaat nemen. Maar dat is voor later, laten we eerst maar eens vertrekken. En gezien dat de klok 09.00-uur aantikt, is het de hoogste tijd de pedalen in te klikken. We rijden vanuit Brasserie Bozlust via de Klaverveldenweg door naar Mastendreef en gaan dan achter de Wouwse Tol door naar Vijfhoek waarna we koers zetten in de richting van Wouwse Hil. En koers is het want de koprijders zetten de snelheid vanaf de start meteen op 29 à 30 in het uur. Overigens voor iedere renner prima te doen, want we hebben de wind zoals gezegd lekker in de rug. Vanuit Wouwse Hil door naar Haiink en dan via de Bulkenaar weer verder in de richting van Vinkenbroek. We passeren Wouw links van ons en gaan door naar Kruisland. Op weg naar Kruisland schroeven de koprijders de snelheid nog wat naar boven bij en komen we niet meer onder de 30 in het uur. We, of ze hebben er lekker zin zeg maar. We doorkruisen Kruisland en als we Kruisland weer achter ons laten en het Mark-Vlietkanaal overgestoken zijn wordt de gebruikelijke pitstop weer ingelast om even het overtollige vocht af te voeren. Na deze korte stop gaan we verder door naar Gastelsveer en Stampersgat. Als we Stampersgat achter ons laten en we de Dintel overgestoken zijn kunnen we onze vaste route niet vervolgen door een wegafsluiting op de Steiledijk. Dit betekent dat we een stukje omgeleid worden via Nieuwemolen en Oudemolen. Zijn we daar ook weer eens geweest. In Stadsedijk pikken we de vaste route weer op en gaan we via Helwijk door naar Willemstad. In Willemstad aangekomen tikken we 41-km af met een gemiddelde van 29,5-km/h. Dat gaat op de terugweg wel anders worden want de wind mee hebben we nu gehad en de komende 36-km is de wind ons minder gezind !! En helaas voor ons is de wind zoals voorspeld in kracht iets of wat toegenomen. Op de Noordlangeweg hebben we de wind nog van opzij maar als we de Maltaweg opdraaien moeten we er toch echt aan geloven. We hebben de wind vol tegen !! De snelheid wordt (moet) naar beneden bijgesteld worden maar we kunnen de 27 à 28 in het uur nog bolwerken. Op de Sabinaweg nog even een korte pitstop en dan weer verder door naar Dinteloord. Op de koppositie moeten we flink aanpoten om de snelheid op niveau te houden, maar er wordt goed gewisseld voorin dus met vereende krachten kunnen we dit prima aan. In Dinteloord aangekomen rijden we zoals wel bekend bij de Tube via de Stoofdijk, Oudlandsedijk, Smallendijk, Boompjesdijk en Mariaweg door naar de Steenbergseweg waar we rechtsaf slaan richting (de weg zegt het al) Steenbergen. Als we Steenbergen weer achter ons laten en via de Westlandse Langeweg door rijden naar Koevering lassen we daar ook nog even een snelle pitstop in. Vanuit Koevering door naar Rolaf en dan via de Rubeerdijk en verder parallel langs het Schelde-Rijnkanaal door naar de Tholenseweg. En dan is het nog maar een klein stukje naar onze eindstop van vandaag, cafetaria Vogelenzang in Halsteren. Daar aangekomen tikken we 77-km af en zijn we van een gemiddelde in Willemstad van 29,5-km/h slechts 1 km/h gezakt naar 28,5-km/h. Goed gereden, Tubers !! We kijken onder het genot van een welverdiend drankje terug op een mooie rit. Volgende week staat Etten-Leur op het programma, een rit van 75-km. Tot dan, Tubers.
Groetjes, Frank.

 

24 maart 2024 Zo eentje die bijblijft

Soms heb je van die ritten waar je het later in het seizoen nog over hebt. Want was het weer ons in de afgelopen weken redelijk goedgezind, voor vandaag zijn de voorspellingen een stuk minder: een gevoelstempratuur van 3 gr., regen vanaf 11.00 en een forse westenwind kracht 5 met uitschieters naar 7. En met een rit die naar Zeeland gaat betekent dat vooral voor het eerste uur een uitdaging. Ondanks dit vooruitzicht verschijnen er toch 7 Tubers aan de start. En om 9.30 wordt er volgens plan gestart. Al snel merken we dat we de wind serieus moeten nemen. De snelheid komt na de rechtse bocht bij Non Plus Ultra niet boven de 23 à 24 uit en de voorwaartse beweging moet met stoempen worden bereikt. Windkracht 5? Dat lijkt nu een luxe. We besluiten dan ook al snel om de kop af te wisselen. En dat werkt redelijk. Totdat Martin net na de brug over het Schelde-Rijn-Kanaal een langzaam leeglopende voorband bespeurt. We redden het nog tot een beschut plekje en na inspectie van de band is de hoop dat het ventiel de boosdoener is. De binnenband is de afgelopen week vervangen en die is wellicht niet goed dichtgedraaid. Maar zoals vaak is hoop een ander woord voor uitgestelde teleurstelling: na ca. 1,5 km loopt de band weer leeg en dit keer redden we het niet tot een beschut plekje. Midden in de polder in de volle aanvliegroute van de westenwind wordt het bandje wisselen. Met vereende krachten, dat wel. Na veel speuren blijkt een klein venijnig doorntje de boosdoener. Ook de opbouw vergt meer tijd door een ongehoorzame buitenband en allemaal heerlijk afgekoeld stappen we pas na 20 minuten weer op de fiets. We besluiten nu de route maar iets in te korten. We rijden naar Stationsbuurt, gaan de A58 onderdoor en bereiken via de polders de binnendijkse weg langs de Westerschelde richting Bath. En hier mogen we eindelijk van de wind in de rug gaan genieten. De snelheid gaat omhoog en bij momenten tikken we de 40 aan. Tegen de tijd dat we Bergen op Zoom in het vizier krijgen, is bij een aantal het beste er wel af. Maar uiteraard is het samen uit, samen thuis. We blijven bij elkaar en knijpen na 52,6 km bij Bozlust de remmen dicht. Weliswaar geen wereldafstand deze keer, maar we zijn tevreden, want we hebben het toch maar gedaan!
Volgende week is de clubrit op maandag (Tweede Paasdag) en starten we om 9.00!
MH

17 maart 2024 Lady's day!

Vandaag staat Nispen – Schijf – Roosendaal – Heerle – Moerstraten – Halsteren op de kalender. Dit is een fietsrit van zo’n 75-km. De opkomst is met veel afmeldingen wat magertjes vandaag. Slechts 6 Tubers aan de start voor deze rit. Mogelijk spelen de weersvoorspellingen die we gisteren van het KNMI voorgeschoteld hebben gekregen hier een rol in. Het zou nu namelijk volop moeten regenen maar gelukkig is het lekker droog, met een graadje of 8 ook niet al te koud en met de wind uit het zuiden, kracht 2, is het eigenlijk allemaal prima te noemen. Wel leuk om even te vermelden is dat we sinds het bestaan van de TC Tube deze ochtend volledig Gender-gelijk zijn !! Ik doel dan niet op gelijke rechten maar gelijke aantallen tussen man en vrouw. 3 rensters aan de start (Jeanine, Marieke, en Nel) en 3 renners aan de start (Frank, Paul en Toon). Het is maar een detail maar wel leuk om even te noemen. Voorafgaande aan de rit wordt onderling al afgesproken dat onze eindstop vandaag  niet cafetaria Vogelenzang in Halsteren zal zijn maar gewoon Brasserie Bozlust in Bergen op Zoom. We komen immers allemaal uit Bergen op Zoom vandaag dus wel zo makkelijk, en het schijnt dat de cappuccino hier beter smaakt !!
09.30-uur hoogste tijd om te vertrekken. De pedalen worden in geklikt en we zijn onderweg van Brasserie Bozlust richting de Heimolen. Voordat we de Heimolen binnenrijden slaan we linksaf de Huijbergsebaan op en zetten we koers naar Huijbergen. Alhoewel van koers kunnen we niet spreken, we doen het met een snelheid van 26 à 27 in het uur lekker rustig aan. Als we Huijbergen naderen rijden we verder via de Moerkantsebaan en Bergsebaan door naar Kalmthoutse Hoek. Van hieruit pendelen we wat door de polder en komen we uit in Essen-Hoek. We rijden door naar het College van het Eucharistisch Hart in Wildert en rijden dan verder terug in de richting van Essen. We doorkruisen Essen en gaan dan verder door naar Nispen en Schijf. Onderweg naar Schijf pakken we nog een klein stukje mee langs de rand van de Rucphensche bossen en kijkend naar de gereden snelheid blijft deze mooi op de 26 à 27 in het uur, we gaan lekker. Als we Schijf doorkruist hebben en weer achter ons laten, zijn we alweer op weg naar Roosendaal. Daar aangekomen pakken we nog een klein stukje Turfroute mee om uiteindelijk weer terug in Nispen te arriveren. Hier pakken we de Bergsebaan en gaan dan via (café) de Brembos en Haiink weer terug in de richting van Wouw. We doorkruisen Wouw en gaan dan verder naar Heerle en Moerstraten. In Moerstraten aangekomen gaan we op de Moerstraatseweg niet rechtsaf richting Steenbergen en Halsteren maar gaan we linksaf terug richting Bergen op Zoom. We pakken hier natuurlijk niet de kortste route terug maar rijden nog een lusje door de polder om uiteindelijk op het laageinde uit te komen. Van hieruit is het nog maar een paar kilometer via de Heide terug naar de plaats waar we vanochtend gestart zijn, Brasserie Bozlust. Daar aangekomen tikken we 70-km af met een mooi gemiddelde van 25-km/h. Lekker Easy Going gereden, heerlijk !! Na afloop kijken we onder het genot van een welverdiend drankje terug op een gezellige rit.
Volgende week staat Oostdijk – Waarde – Bergen op Zoom op het programma, een rit van 70-km.
Groetjes, Frank.


10 maart 2024 Lekker tourke

Vandaag rijden we richting Achtmaal – Sprundel, een route van zo’n 70-km. Weer een mooie opkomst deze ochtend met 11-tubers aan de start. Het weer is ook lekker rustig deze ochtend, weinig wind uit oostelijke richting en een graadje of 8. Oké, de zon schijnt niet maar het is droog en ook wel lekker sinds lange tijd ook weer eens geen natte wegen. Scheelt toch weer een half uurtje poetsen bij thuiskomst. Het is inmiddels al ruim half tien geweest dus de hoogste tijd om de pedalen maar eens in te klikken. We rijden vanuit Brasserie Bozlust via de Balsedreef in de richting van camping Zoomland en gaan vandaaruit door naar Wouwse Plantage. Als we bij camping het Schouwke aankomen, nemen we de Mariabaan richting Nispen. De snelheid is prima deze ochtend met zo’n 27 à 28 in het uur. Aangezien er weinig wind staat prima te doen. We doorkruisen Nispen maar als we Nispen achter ons laten moeten we even stoppen omdat bij Jurgen zijn stuur los zit. En om nu valpartijen en verdere schade aan fiets en lijf te voorkomen toch maar even snel vastzetten dat stuur. Gelukkig hebben we er ook het gereedschap voor bij ons dus dat klusje is zo gefikst. Een kleine 5 minuten later zijn we weer onderweg vanuit Nispen naar Horendonk. Vanuit Horendonk verder door naar Langeschouw. Vanuit Langeschouw gaan via de Achtmaalsebaan, waar Leon zijn Bidon nog verliest richting Achtmaal en duiken we het bosgebied Oude Buisse Heide in. Dit is een mooi fietspad door het bos en heidegebied, maar op sommige stukken ligt er zoveel zand op het fietspad dat het soms lijkt dat we off road aan het rijden zijn. Op de weg naar Moeren vindt Marieke het welletjes geweest en besluit ze op haar eigen tempo solo verder te rijden. We spreken af dat we elkaar later bij Brasserie Bozlust (de eindstop van vandaag) weer treffen. De rest rijdt vrolijk verder via Moeren door mooi landelijk gebied langs nog wat niet nader te benoemen kleine gehuchtjes in de richting van Sprundel. Het tempo is inmiddels met een tandje naar boven bijgesteld tot 29 in het uur.
Vanuit Sprundel verder richting Schijf waarna we uiteindelijk weer terug in Nispen te arriveren. Vanuit Nispen verder naar de Brembosch en Wouwse-Hill en dan weer via camping Zoomland terug naar Brasserie Bozlust. Daar aangekomen tikken we 71,5-km af en kijken we terug op een lekker gereden rit in een regio waar wij Tubers niet vaak geweest zijn. Dat smaakt naar meer.
Volgende week staat Nispen – Schijf – Roosendaal – Heerle – Moerstraten – Halsteren op de kalender, een rit van zo’n 75-km.
Groetjes, Frank.



3 maart 2024 We mogen weer

Vandaag zit de winterstop van de TC Tube erop en staan we alweer aan de start voor weer een mooi nieuw fietsseizoen samen. De meteorologische lente is begonnen, dus de hoogste tijd om het fietsen weer terug op te pakken. Tenminste, voor diegenen die in de winterperiode echt hun rust hebben genomen. We hebben er weer zin in want we staan met 14 renners aan de start van deze eerste clubrit. 13 Tubers en 1 gastrijder, een mooie opkomst zo. De atmosfeer is lekker rustig deze ochtend. Niet al te koud en weinig wind en ook wel lekker, het is weer eens droog. Dat hebben we afgelopen maanden ook wel anders gezien. Dus kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig voor een mooi eerste clubrit.
We starten om 09.30-uur en rijden via de Heimolen door langs Mattemburgh en gaan dan op de brug bij de Kreekraksluizen aan. Het tempo is lekker zo tussen de 27 à 28 in het uur en het is een hoop gekakel in het peloton. Niet vreemd, we hebben elkaar genoeg te vertellen na de winterstop. Gezien dat de weg nog nat is (van de regen afgelopen nacht) proberen we zoveel als mogelijk fietspaden aan te houden, die zijn over het algemeen redelijk schoon, dat is wel zo veilig. Vanaf de Kreekrakbrug rijden we door naar de Bathse brug en gaan dan verder in de richting van Ossendrecht en Huijbergen. Het tempo blijft mooi tussen de 27 à 28 in het uur en soms tikken we de 29 in het uur aan. De rit kabbelt rustig voort en we rijden vanuit Huijbergen achter de Wouwse Plantage door naar Wouwse Hill waar we koers zetten richting Heerle. Bij Fort de Roovere pakken we nog even het steile klimmetje mee over de A4 en dan is het nog maar een klein stukje via de Schansbaan en de Steenbergseweg naar ons eindstation van vandaag cafetaria Vogelenzang in Halsteren. Daar aangekomen tikken we 58-kilometer af en kijken we terug op een leuke en relaxte eerste clubrit van seizoen 2024. Zo mogen er nog vele volgen dit seizoen.
Volgende week staat Achtmaal – Sprundel op het programma, een rit van zo’n 70-km.
Groetjes, Frank.




 
E-mailen
Bellen
Info